23948sdkhjf
Log in or create to bookmark articles
Get access to all content on Life Science Nordic
No commitment or card information required
Applies to personal subscription only.
Contact us for a enterprise solution.
Advertisement
Advertisement

Daglige kosttilskud forbedrer HIV-patienters tilstand markant

Omkring 25 mio. mennesker i Afrika lever med HIV. Udbredt underernæring er identificeret som én af årsagerne til, at op mod en fjerdedel af patienterne i en række afrikanske lande dør inden for de første par måneder af den medicinske behandling.
Advertisement

Et forskningssamarbejde mellem Københavns Universitet og Jimma University i Etiopien viser nu, at et dagligt ernæringstilskud i de tre første måneder af den medicinske behandling markant forbedrer patienternes tilstand.

"Patienterne tog tre gange mere på i forhold til dem, der startede ARV-behandlingen uden et tilskud. Og i modsætning til den gruppe som kun fik medicin, tog patienterne ikke blot fedt på - en tredjedel af vægtstigningen bestod af muskelmasse. Derudover blev patienternes gribestyrke forbedret og dermed også deres evne til at klare deres arbejde og dagligdags gøremål", siger ph.d. Mette Frahm Olsen, som er en af forskerne bag projektet, og sammen med Alemseged Abdissa hovedforfatter på artiklen i det videnskabelige tidsskrift BMJ.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
MedtechNews See topic
Advertisement Advertisement
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04