23948sdkhjf
Log in or create to bookmark articles
Get access to all content on Life Science Nordic
No commitment or card information required
Applies to personal subscription only.
Contact us for a enterprise solution.
Advertisement
Advertisement

D-vitamin nedsætter faldrisiko

Ny forskning bekræfter, at D-vitamin nedsætter risiko for fald og frakturer hos ældre. Men der mangler fortsat dokumentation for, at vitaminet forebygger andre sygdomme. Det viser en rapport fra DTU Fødevareinstituttet, som gennemgår den eksisterende viden på området og vurderer behovet for at justere anbefalingerne.
Advertisement
Vidundervitamin til ældre

"D-vitamin er blevet udråbt som et vidundervitamin, der kan forebygge en lang række alvorlige sygdomme. Vi har nu sammenfattet den eksisterende viden på området. Et tilskud med D-vitamin i kombination med kalcium kan nedsætte risikoen for frakturer og fald hos ældre, men der mangler studier, som kan dokumentere en sammenhæng mellem indtag af D-vitamin og forebyggelse af andre sygdomme," siger seniorforsker Lone Banke Rasmussen fra DTU Fødevareinstituttet.

Advertisement

Der er stadig utilstrækkelig dokumentation for sammenhænge mellem D-vitamin og udvikling af kræft, og negative effekter af høje D-vitaminniveauer i blodet kan ikke udelukkes. Nogle studier har antydet, D-vitamin skulle have en gavnlig effekt mod hjertekarsygdom, men der mangler ligeledes forsøg, der kan afklare sammenhængen mellem D-vitamintilskud og hjertekarsygdom.

Advertisement

Rapporten gennemgår også den eksisterende viden om sammenhængen mellem D-vitamin og udviklingen af astma, allergi, sukkersyge, multipel sklerose, luftvejsinfektioner, influenza og tuberkulose. Der mangler ligeledes fortsat meget viden på de områder, og arbejdsgruppen bag rapporten opfordrer til, at der igangsættes undersøgelser, som kan bidrage til at afklare, om der er sammenhænge.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
MedtechNews See topic
Advertisement Advertisement
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|instance-web02