23948sdkhjf
Log in or create to bookmark articles
Get access to all content on Life Science Nordic
No commitment or card information required
Applies to personal subscription only.
Contact us for a enterprise solution.
Advertisement
Advertisement

C-vitamin förebygger gikt

Citroner eller brustabletter spelar ingen roll. Den som får i sig stora mängder av c-vitamin minskar risken för smärtframkallande kristaller i lederna.
Advertisement
Högt intag av c-vitamin

sänker nivåerna av urinsyra i blodet. Detta förhindrar att det bildas kristaller av urinsyrakristaller i kroppens leder som ger upphov till ledsjukdomen gikt. Det visar en studie från Boston University School of Medicine ledd av Hyon Choi. Troligtvis beror c-vitaminets effekt på att det påverkar njurarnas absorption av urinsyra så att njurarna arbetar snabbare vilket minskar koncentrationen av urinsyra och därmed bildningen av kristaller.

Advertisement


Undersökningen är gjord på 46 994 män

som fick svara på frågor om sina kostvanor vart fjärde år mellan 1986 och 2006. Under de 20 år som studien pågick upptäcktes 1 317 fall av gikt hos försökspersonerna. Resultaten visar att män som åt mellan 500 och 999 milligram c-vitamin varje dag löpte 17 procent lägre risk att drabbas av gikt jämfört med de män som fick i sig 250 milligram av vitaminen. De män som åt över 1 500 milligram c-vitamin minskade risken för gikt med hela 45 procent. Det spelade ingen roll om försökspersonerna fick i sig vitaminen via frukt och grönsaker eller om de tog kosttillskott.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Life Science Sweden See topic
Advertisement Advertisement
BREAKING
{{ article.headline }}
0.102|instance-web04