23948sdkhjf
Log in or create to bookmark articles
Get access to all content on Life Science Nordic
No commitment or card information required
Applies to personal subscription only.
Contact us for a enterprise solution.
Advertisement
Advertisement

En kvart om dagen räcker

Att vistas i solen korta stunder varje dag kan höja halten av D-vitamin i blodet med upp till 75 procent visar ny forskning.
Advertisement
En studie gjord på 100 slumpvis utvalda kvinnor

från Uppsala visar att den genomsnittliga halten av D-vitamin i blodet är nästan 40 procent högre på sommaren än på vintern. Studien gjordes vid Institutet för miljömedicin, IMM, vid Karolinska Institutet och leddes av Ann Burgaz.

Advertisement
Kvinnorna, som var mellan 61 och 83 år gamla

, fick lämna blodprov både på sommaren och vintern samt svara på frågor om sina matvanor, eventuella kosttillskott och hur mycket de vistats i solen. Resultaten visar att nästan 20 procent av kvinnorna hade brist på D-vitamin under vintern. Under sommaren sjönk dock siffran till endast 2 procent. De kvinnor som vistades mycket i solen höjde sina D-vitaminnivåer med upp till 75 procent under sommaren enligt undersökningen.

Advertisement
D-vitamin blidas framför allt i huden

när vi utsätts för solljus och behövs bland annat för att kroppen ska kunna bilda skelett. För äldre kvinnor som löper större risk för att drabbas av sjukdomar som kan vara kopplade till D-vitaminbrist, så som benskörhet, högt blodtryck, cancer, MS och diabetes, är det extra viktigt att få en daglig dos sol under sommaren.

Advertisement
Kroppen kan inte lagra D-vitamin hur länge som helst

men forskarna bakom den nya studien tror att den som vistas i solen lagom mycket under sommarhalvåret kan hålla sin D-vitaminnivå uppe under vinterhalvåret med exempelvis fet fisk eller kosttillskott. Forskarna understryker att man inte bör vistas i solen för långa stunder och se upp så att man inte bränner sig för att undvika riskerna för hudcancer. Enligt forskarna räcker det att vistas i solen 10-15 minuter varje dag för att höja D-vitaminnivåerna.

Advertisement
Advertisement
Life Science Sweden See topic
Advertisement Advertisement
BREAKING
{{ article.headline }}
0.097|