23948sdkhjf
Log in or create to bookmark articles
Get access to all content on Life Science Nordic
No commitment or card information required
Applies to personal subscription only.
Contact us for a enterprise solution.
Advertisement
Advertisement

Te ökar risken för reumatism

Mer än fyra koppar te om dagen ökar risken för ledgångsreumatism med 78 procent, enligt en ny studie. Forskarna kunde däremot inte se något liknande mönster mellan sjukdomen och kaffedrickande.
Advertisement
En studie som

gjorts vid Georgetown University Medical Center i USA, visar att tedrickande kan öka risken för att utveckla reumatism, medan kaffe inte har någon effekt alls.

Mer än 76 000

amerikanska kvinnor deltog i studien, som visade att de kvinnor som drack mer än fyra koppar te om dagen hade 78 procent större risk att utveckla reumatism än kvinnor som inte drack te alls. Förvånande nog hade de som drack något belopp av te om dagen hela 40 procent mer sannolikt att uppleva tillstånd.

Advertisement
Professor Christopher Collins

som lett studien menar att ursprungssyftet med studien var att fastställa om det fanns ett samband mellan ökad risk för reumatism och kaffe- eller tedrickande och om det spelade någon roll hur dryckerna tillreddes.

Advertisement

- Det är förvånande att resultatet visade sådana skillnader mellan te- och kaffedrickare, säger Christopher Collins och tillägger, att det definitivt verkar vara något med te eller hur teet tillreds som ökade risken för reumatism.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Life Science Sweden See topic
Advertisement Advertisement
BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|instance-web01