23948sdkhjf
Log in or create to bookmark articles
Get access to all content on Life Science Nordic
No commitment or card information required
Applies to personal subscription only.
Contact us for a enterprise solution.
Advertisement
Advertisement

Choklad hämmar blodtrycksenzym

Forskare vid Linköpings universitet har hittat förklaringen till varför choklad har en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdomar.
Advertisement
Kakao innehåller procyanidiner,

substanser som är nära besläktade med katechiner som finns i grönt te.

-Vi har tidigare visat att grönt te hämmar enzymet ACE, som är involverat i kroppens vätskebalans och blodtrycksreglering. Nu ville vi undersöka effekten av kakao eftersom de aktiva substanserna katechiner och procyanidiner är besläktade, säger Ingrid Persson.

Advertisement
I studien ingick

16 friska försökspersoner som alla fick äta 75 gram sockerfri mörk choklad med en kakaohalt på 72 procent. Mätningar av enzymet gjordes genom blodprover som togs innan försökspersonen ätit chokladen och sedan en halvtimme, en timme och tre timmar efter.

Advertisement
Resultaten visade att

medelvärdet på enzymaktiviteten var 18 procent lägre i de mätningar som gjordes tre timmar efter att försökspersonerna hade ätit choklad. Effekten går att jämföra med läkemedel som hämmar enzymet och används som förstahandsbehandling av högt blodtryck.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Life Science Sweden See topic
Advertisement Advertisement
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web02