23948sdkhjf
Log in or create to bookmark articles
Get access to all content on Life Science Nordic
No commitment or card information required
Applies to personal subscription only.
Contact us for a enterprise solution.
Advertisement
Advertisement

P-piller minskar risken för reumatism

Användning av p-piller, men inte amning, kan kopplas till minskad risk för att utveckla reumatoid artrit, det visar en studie från Karolinska Institutet.
Advertisement

I en stor observationsstudie analyserade forskarna vid Karolinska Institutet analyse data från det svenska EIRA-projektet, Swedish Epidemiological Investigation of Rheumatoid Arthritis, för att utreda om det finns ett samband mellan reumatoid artrit och p-pilleranvändning och/eller amning bland vuxna kvinnor med minst ett barn.

Advertisement

Studien omfattade kvinnor bosatta i delar av södra och mellersta Sverige mellan 1996 och 2014. Under denna tidsperiod diagnostiserades 2 809 kvinnor med ledgångsreumatism, och dessa matchades sedan med 5 312 slumpmässigt utvalda kvinnor i samma ålder vilka utgjorde kontrollgrupp.

Kvinnorna svarade på frågor om bland annat p-pilleranvändning, livsstil, utbildning och huruvida de hade ammat sina barn eller inte. Dessutom togs blodprover för att kontrollera förekomsten av så kallade ACPA-antikroppar, anti-citrullinated protein antibodies. Nio av tio personer som testas positiva för ACPA-antikroppar har ledgångsreumatism och närvaron av dessa antikroppar kan tyda på mer allvarlig sjukdom.

Advertisement

Risken att utveckla ACPA-positiv ledgångsreumatism var 15 procent lägre hos aktiva p-pilleranvändare och 13 procent lägre hos tidigare p-pilleranvändare jämfört med kvinnor som aldrig hade tagit p-piller. P-pilleranvändning i mer än sju år var förknippad med 19 procent lägre risk för att utveckla både ACPA-positiv och ACPA-negativ ledgångsreumatism.

Advertisement

Eftersom det är en observationsstudie kunde inga säkra slutsatser dras om orsakssamband, dessutom saknade forskarna information om p-pillertyp och dos.

Även kvinnor som hade ammat minst ett barn tenderade att ha lägre risk att utveckla ledgångsreumatism, men denna koppling var inte signifikant efter justering för andra potentiellt påverkande faktorer.  

Advertisement
Advertisement
Life Science Sweden See topic
Advertisement Advertisement
BREAKING
{{ article.headline }}
0.046|instance-web02